رئوس برنامه ها

مرکز نوآوری

           رئوس برنامه ها....

1

ساماندهی زیرساخت داخلی فناوری و تحقیقات کاربردی

ارتقاء شناخت از توانایی‌ها و پتانسیل‌های موجود در انجام فعالیت‌های کاربردی در دانشگاه شاهد

  • ایجاد و به‌روزسازی پایگاه داده اعضای هیات علمی فناور و مرتبط با صنعت
  • به‌روزسازی پایگاه داده اطلاعات شرکت‌های نوپا و مستقر مرکز رشد
  • شناخت دانشجویان فعال و علاقمند به پژوهش کاربردی و فناوری
  • ایجاد و به‌روزسازی بانک اطلاعات دانش‌آموختگان و برقراری ارتباط با ایشان

 

بازبینی استراتژی و تدوین برنامه تعامل با صنعت و جامعه دانشگاه شاهد

  • یافتن مزایای رقابتی دانشگاه شاهد در صنعت و تاکید بر آن
  • تعیین اولویت‌های تحقیقات کاربردی دانشگاه
  • استفاده از ابزارهای تدوین استراتژی
  • تدوین برنامه تعامل با صنعت و جامعه
  • تلاش برای ایجاد یک یا چند قطب علمی – صنعتی

 

ایجاد مشوق برای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان

  • فضای فعالیت فناورانه در سطح دانشگاه (ترویج فعالیت ‌فناورانه و رفع نیاز کشور به عنوان یک ارزش در دانشگاه ارزش‌ها)
  • اصلاح و تدوین شیوه نامه‌های پژوهشی و اجرایی تشویق کننده (کاهش حضور فیزیکی در دانشکده بازاء حجم پروژه، معیارهای فناورانه در انتخاب هیات علمی نمونه، پایه تشویقی، افزایش ظرفیت راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی متناسب با طرح های کاربردی، شیوه نامه فرصت مطالعات صنعتی)
  • بازبینی و هدفمندسازی هزینه های بالاسری دانشگاه
  • محاسبه فعالیت در مرکز رشد و مراکز تحقیقاتی به عنوان حضور فیزیکی اعضای هیات علمی
  • تشویق و حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی دانشجویان (در قالب گرنت یا امتیاز پژوهشی)
  • تشویق و معرفی اعضای هیات علمی فناور و فعال در حوزه کاربردی
  • ایجاد انگیزه مشارکت در کارشناسان و اعضای هیات علمی برای بازاری

 

توانمندسازی اعضاء هیات علمی و دانشجویان

  • جلسات آشنایی با قوانین دانشگاه و قواعد تامین اجتماعی
  • دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تدوین پروپوزال و برنامه کسب و کار
  • تقویت بخش کارآموزی دانشجویان
  • تقویت ارتباط با دانش‌آموختگان و تلاش برای ایجاد اشتغال آن‌ها از طریق تفاهم‌نامه با مراکز جذب نیرو و اطلاع‌رسانی

 

ارتقاء ساختار سازمانی دفتر فناوری با بارنگری در چارت سازمانی و استفاده از روال‌های مدیریت دانش و نظارت بر وضعیت پروژه ها

  • بازنگری در چارت سازمانی و فعال سازی واحدهای پروژه یابی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، بازاریابی و تجاری‌سازی
  • بهره گیری از توان  معاونت‌ پژوهشی دانشکده‌ها  به عنوان کمک فنی و اجرایی دفتر در بخش عملیاتی
  • نصب و راه‌اندازی سامانه مدیریت پروژه‌ها و قراردادها
  • مستندسازی وظایف پرسنل و فرایندهای مختلف دفتر امور فناوری

 

اطلاع رسانی فعال در مورد فرصت‌ها

  • ایجاد بستر ارتباطی با مخاطبین
  • ثبت نام برای کسب اطلاعات مناقصات و پیگیری فراخوان‌های مرتبط
  • از طریق وبسایت بصورت عمومی
  • از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون اداری و ایمیل و پیامک بصورت اختصاصی
  • فضاسازی و تبلیغات محیطی در داخل دانشگاه

 

اصلاح سرفصلهای آموزشی برخی رشته ها و ارائه آموزش های مهارتی دانشجویان

  • استفاده از ظرفیت مهارتی موجود در دروس رشته‌های مختلف
  • اصلاح سرفصل‌ برخی دروس
  • ارائه دوره‌های مهارتی فنی و کسب و کار در قالب برگزاری مدرسه فناوری، کارگاه‌های آموزشی و یا همکاری با سایر دانشگاه‌ها
2

توسعه ارتباط با صنعت و جامعه

معرفی بیشتر دانشگاه شاهد به صعنت و سازمان‌های ذیربط - افزایش visibility

  • ارتقاء و بازتولید دو وب‌سایت دفتر و مرکز رشد
  • ایجاد وب‌سایت مناسب انگلیسی
  • حضور در شبکه اجتماعی تخصصی (LinkedIn)
  • شناخت پایان‌نامه‌های کاربردی در سطح دانشگاه
  • جمع‌آوری و انتشار اخبار فناوری در وب‌سایت دفتر
  • شرکت در نمایشگاه‌ها و فن‌بازارهای مرتبط
  • حضور در برنامه های رادیو و تلویزیونی جهت ارائه آخرین پیشرفت‌های فناوری و دست‌آوردهای دانشگاه
  • تعامل بیشتر با سایر دانشگاه ها و وزارتین
  • شرکت در همایش‌ها و گردهمایی‌های مرتبط با فناوری و حمایت معنوی گسترده از کنفرانس‌ها
  • تعامل گسترده و هدفمند با سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط جهت تبلیغ نام و ارائه توانمندی‌های دانشگاه شاهد
  • ایجاد و به روز سازی بروشور جامع

 

توسعه بازار خدمات و محصولات فناورانه دانشگاه شاهد

  • ایفای نقش واحد بازاریابی برای توانمندی‌های فناورانه دانشگاه با تقویت و توسعه واحد بازاریابی و پروژه‌یابی دانشگاه
  • ارتباط گسترده با کلیه سازمانهای مرتبط در قالب تفاهم‌نامه، ابلاغ اعتبار و قرارداد

 

استفاده از پتانسیل بالای بازار خارجی (کشورهای همسایه)

  • توریسم پزشکی
  • حوزه ICT و بطور خاص حوزه نرم‌افزار
3

توسعه مرکز رشد

ارتقاء فضا و امکانات فیزیکی مرکز رشد

  • مکان جدید و باکیفیت بالا برای مرکز رشد
  • تخصیص مکانی در داخل دانشگاه به عنوان مرکز نوآوری برای واحدهای فناور نوپا
  • استفاده از فرصت‌هایی مانند معاونت علمی جهت توسعه مرکز

 

ارتقاء مدیریت و نظام‌مندسازی مرکز رشد

  • بازنگری برنامه راهبردی، بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت
  • ارتقاء نظام سنجش، هدایت، نظارت و ارزیابی خدمات و واحدهای فناور
  • مستندسازی و مدیریت دانش
  • ارتقاء روش‌های اطلاع‌رسانی

 

توسعه نقش حمایتی مرکز رشد از واحدهای فناور

  • ارتباط با صندوق‌های حمایتی: عقد تفاهم‌نامه با صندوق‌های دولتی و خصوصی
  • همکاری با شتابدهنده‌های دانش‌بنیان و غیردانش بنیان
  • اطلاع‌رسانی فرصت‌های توسعه به واحد‌های فناور
  • ارائه خدمات آزمایشگاهی
  • ارائه خدمات توانمندسازی با کمک مراکز تخصصی
  • استفاده از درآمد مرکز رشد برای توسعه آن در چند سال آتی توسعه
  • راه‌اندازی یک شتابدهنده

 

برقراری ارتباط با واحد پژوهش‌های دانشجویی

  • تقویت ایده‌های نوین دانشجویان جهت ورود به مرکز رشد